Martin Gol

23 oktober 2018

Uw klant maakt gebruik van moderne communicatie, u ook?

Op welke manieren is uw organisatie bereikbaar? Hoe eenvoudig gaat het doorverbinden naar de juiste persoon? En hoe snel wordt er op een e-mail of chat gereageerd? Steeds vaker constateer ik dat slechte (of beperkte) bereikbaarheid een ergernis is bij (potentiële) klanten. En dat voelt de ondernemer in de portemonnee. Om nog maar te zwijgen over de slechte reclame. Ik verzeker u dat er veel mogelijkheden zijn om de communicatie met de klant efficiënter in te richten.

Communicatiemogelijkheden

Groeiend aanbod van kanalen

Laten we eerst even stilstaan bij het aantal communicatiekanalen. U kunt ongetwijfeld beamen dat (potentiële) klanten u de afgelopen jaren op verschillende manieren hebben benaderd. Telefonisch, per e-mail, een chat op Facebook, wellicht zelfs via WhatsApp?
Hoe gaat uw organisatie om met deze ‘wildgroei’ aan kanalen? Mijn advies: Meebewegen! Wat ik hiermee bedoel: Denk vanuit de klant. De klant bepaalt op welke wijze hij/zij met u communiceert. Of dat nou via een direct telefoonnummer, een info mailadres, chat op de website of via social media is. Ik hoor u al denken: “Hoe gaan we al deze communicatiestromen managen?”
Laat ik u direct gerust stellen: Het is niet nodig direct meerdere vacatures te plaatsen voor extra mankracht op de klantenservice. Een professioneel ingericht communicatieplatform biedt uitkomst.

Groeiend aanbod kanalen

Communicatieplatform, de nieuwe norm

Het liefst kijk ik met mijn klanten naar het ‘totaalplaatje’. Waar ik enkele jaren terug vooral adviseerde over telefooncentrales en de inrichting hiervan, praat ik tegenwoordig over een communicatieplatform. Wat houdt dit in? Kort gezegd: Het managen van alle communicatiestromen in één omgeving, altijd en overal beschikbaar, voor al uw medewerkers (eventueel met verschillende rechten).
Een mooi voorbeeld van de functionaliteit van zo’n platform is de koppeling met bedrijfssoftware, zoals een ERP-systeem. De klant belt en direct komen zijn/haar gegevens én relevante informatie, zoals bestellingen, eerdere contactmomenten, noem maar op in beeld. Een perfecte manier om een ‘betrokken indruk’ achter te laten bij uw klant.

Altijd en overal bereikbaar

Nog een voordeel van een communicatieplatform is bereikbaarheid. Het verbaast me hoe vaak het nog voorkomt bij organisaties dat medewerkers niet (goed) bereikbaar zijn. En dat alleen omdat diegenen niet ‘op locatie’ zijn. Juist als medewerkers vaak onderweg zijn én nu het ‘flexwerken’ helemaal hot is, zou bereikbaarheid hoog op de agenda moeten staan.
Herkenbaar? Heeft u al eens gedacht aan ‘vast-mobiel integratie’? Het klinkt wellicht moeilijker dan het is: Alle functionaliteit van uw vaste toestel ook op uw mobiel. Kortom, het maakt niet meer uit welk device u hanteert, u bent bereikbaar. Ook dit is te managen vanuit het eerder genoemde communicatieplatform.

Analyse, analyse, analyse

Ik vind het wat clichématig om te zeggen, maar ‘meten is weten’. Ook bij communicatie. Doordat u met een digitaal platform werkt, zoals een voip centrale, wordt alle data opgeslagen. Gaat u maar eens na welke informatie u uit de rapportages haalt: Hoe lang duurt een gesprek gemiddeld? Hoe goed zijn we bereikbaar? Wat is de gemiddelde wachttijd? Wat zijn de piekmomenten? Kortom, hele nuttige informatie waar u als organisatie weer actie op kunt nemen.

Tabellen en grafieken Dashboard communicatieplatform

Een investering?

“Wat zijn de kosten?” Een veelgehoorde vraag wanneer ik de meerwaarde van moderne communicatiemogelijkheden toelicht. Ik merk dat veel ondernemers het beeld hebben dat dit een aanzienlijke investering vergt, maar dat geldt lang niet in alle gevallen. Ik kom graag eens een inventarisatie maken en de mogelijkheden bespreken. Die blijken soms verrassend eenvoudig en toegankelijk.

Door Martin Gol

Martin kan zich door zijn jarenlange ervaring een echte WiFi-, Netwerk- en Telecom expert noemen en houdt de ontwikkelingen op dit gebied nauwlettend in de gaten. Als senior accountmanager adviseert hij (grote) organisaties over het efficiënter inrichten van hun netwerk- en telecomomgeving.

Bekijk onze gerelateerde blogberichten

10 aandachtspunten voor netwerksecurity

10 aandachtspunten voor netwerksecurity

Uw bedrijfsdata is misschien wel het meest waardevolle bezit van uw organisatie. Daarom mag er niks mis zijn met de beveiliging van uw bedrijfsnetwerk! Om die reden geef ik 10 aandachtspunten voor uw netwerksecurity. Leest u mee? AandachtKrijgt uw netwerk aandacht?...

Lees meer
Ervaar de mogelijkheden van toegangscontrole anno 2020

Ervaar de mogelijkheden van toegangscontrole anno 2020

Toegangscontrole is ons inmiddels allemaal wel bekend, toch? Voor degene die zich afvragen waar ik het nu over heb, dikke tip, lees mijn vorige blog over toegangscontrole even. Dan ben je helemaal bij. Als toegangscontrole gewoon functioneel werkt in een organisatie...

Lees meer
Fever screening met thermische camera’s

Fever screening met thermische camera’s

De coronacrisis heeft al bij veel organisaties voor de nodige veranderingen gezorgd. Alles met het doel om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Overal zien we mooie initiatieven en creatieve ideeën om op gepaste terug te gaan naar het "nieuwe normaal". Aan...

Lees meer
0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt advertentiecookies. Door op 'Oké, sluiten' te klikken geeft u hiervoor toestemming. Kies ‘Instellingen wijzigen’ voor meer informatie of om uw instellingen aan te passen.
Annuleren