Het klinkt als een open deur: je moet over de juiste data beschikken om de juiste beslissingen te kunnen nemen. Het is echter verrassend hoeveel bedrijven en organisaties hun beslissingen nemen zonder de juiste data. Beslissingen worden genomen op basis van wat altijd al gedaan werd of op basis van vaak beperkte gegevens uit interne systemen.
Oogkleppen
De tijd van de (vaak nog deels handmatig opgestelde) Excel maandrapportages is inmiddels voorbij en er ontstaat steeds meer het besef dat het van belang is om de actuele data uit verschillende systemen te combineren en met behulp van dashboards te gebruiken als stuurinformatie. Toch hebben veel organisatie daarbij nog steeds oogkleppen op. Ze kijken simpelweg niet voorbij hun eigen organisatie, maar nemen hun beslissingen uitsluitend op basis van interne data. Ze denken wel na over de concurrentiepositie van het bedrijf, formuleren strategische doelstellingen, spreken verwachtingen uit over de marktontwikkelingen, maar verifiëren die niet met behulp van de beschikbare externe data.
Voorspellen met externe data
Als je voedsel importeert of produceert in landen, waar de productie van het klimaat afhangt, dan is het toch cruciaal dat je de klimaatgegevens gebruikt als stuurinformatie? Als de leerlingenpopulatie op je school afhangt van de stedelijke ontwikkeling in de wijken rond de school, dan is het toch cruciaal om de data over die ontwikkeling te gebruiken in je voorspellingen over de ontwikkeling van de school?

Inside out en outside in
Het betrekken van externe data kun je overigens op twee manieren doen: inside out of outside in. In het eerste geval gebruik je de beschikbare externe data die van belang is voor het sturen op je strategische doelstellingen en in het tweede geval gebruik je de (nieuwe) externe data als inspiratie voor je strategie en pas je je strategische doelen daarop aan.
Verbazingwekkend dat er in het grootste deel van de organisaties wel een enorme afhankelijkheid is van de wereld om ons heen, maar dat de data over die wereld om ons heen niet wordt gebruikt voor het nemen van de juiste beslissingen.
Daarom: zet je oogkleppen af en ontdek een goudmijn aan data. Kijk voorbij je eigen organisatie en zorg dat je de relevante externe data combineert met je interne data zodat je betere beslissingen kunt nemen en je organisatie verder brengt. Meer weten of in gesprek over de juiste data voor jouw organisatie? Neem contact met mij op via evdijk@lagardegroep.nl.
Data is pas echt goud als je je blikveld verbreedt.
0 reacties