Zakelijke telefonie: Gaat uw hoofd ook duizelen van al die termen?

Zakelijke telefonie termen
Bart Buitendijk - Accountmanager communicatie
Bart Buitendijk
Accountmanager communicatie
13.11.2018

Bereikbaar zijn, bellen en gebeld worden, de primaire functionaliteiten van vaste telefonie. Als u de ontwikkelingen rondom telefonie een beetje volgt dan weet u ongetwijfeld dat er deze dagen veel meer mogelijk is. Doet u dit niet… Dan is de kans groot dat het uw hoofd gaat duizelen bij termen als “hosted telefonie, VoIP telefooncentrale en bellen in de cloud”. Nadat ik me meer had verdiept in de materie, waar ik simpelweg niet aan ontkom als accountmanager in de telefoniebranche, bleek het allemaal zo moeilijk nog niet. Zeker niet toen ik erachter kwam dat voor één oplossing vaak meerdere termen gebruikt worden. In deze blog licht ik enkele veelgehoorde termen en mogelijkheden aan u toe.

Medewerker met headset
“In deze blog licht ik enkele veelgehoorde termen en mogelijkheden aan u toe.”

VoIP bellen

VoIP staat voor ‘Voice over IP’, oftewel: bellen via het internet. VoIP bellen kan op twee manieren: Via een fysieke VoIP-telefooncentrale, of via hosted telefonie. Weer een nieuwe term, die ik voor het gemak direct toelicht.

Hosted telefonie

Hosted telefonie heeft meerdere synoniemen: Bijvoorbeeld ‘hosted voice’, ‘cloud telefonie’ of ‘Hosted VoIP’. Dat scheelt u weer 3 termen! Waar het op neerkomt: U belt via het internet, met een virtuele telefooncentrale in de cloud. Hosted telefonie is zeker het overwegen waard als u op zoek bent naar een nieuwe telefooncentrale. Waarom? Het is flexibel! U schaalt eenvoudig op- en af middels maandelijkse licenties, zonder de centrale uit te breiden. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden qua functionaliteit. Kortom, een telefooncentrale die flexibel meegroeit met de organisatie.

VoIP telefooncentrale

Een alternatief is een VoIP telefooncentrale. Dit is een fysieke telefooncentrale op locatie, die gebruik maakt van VoIP. Ikzelf ben vooral enthousiast over de integratiemogelijkheden. Bijvoorbeeld met mobiel en pc. Zo kunnen medewerkers via de centrale met dezelfde apparatuur blijven werken.

Om deze reden werken bijvoorbeeld veel zorginstellingen met een VoIP telefooncentrale. De koppeling met zorgsoftware, bijvoorbeeld het zorgoproepsysteem, is optimaal. Nog een reden waarom veel bedrijven gelukkig worden van een VoIP-telefooncentrale is de eenvoudige installatie. In veel gevallen kunt u de toestellen en DECT-zenders behouden. Alleen het hart (de centrale) van de telefonieoplossing hoeft vervangen te worden. Dit zien wij bijvoorbeeld vaak terug wanneer een Aastra centrale wordt vervangen voor een Mitel centrale.

VaMo

Mogelijk bent u de term VaMo al eens tegen gekomen. Het wint namelijk aan populariteit. De afkorting staat voor Vast-Mobiel. U bent op zowel uw vaste toestel als op uw mobiel bereikbaar onder hetzelfde nummer. En nu kunnen we direct de hierboven genoemde termen toepassen. VaMo is namelijk bij zowel een Hosted telefooncentrale als een VoIP telefooncentrale toe te passen. U slaat hiermee drie vliegen in één klap: U bent bereikbaar op uw 06-, vaste- én interne nummer. Ook kunt u uitbellen met het vaste- of 06-nummer. VaMo is een perfecte manier om buitendienstmedewerkers en thuiswerkers optimaal bereikbaar te laten zijn.

 

Integratie – Totaalcommunicatie

Heeft u al eens nagedacht over hoe uw telefonieoplossing bijdraagt aan efficiënt samenwerken? Zowel hosted telefonie als een VoIP Telefooncentrale kunt u uitbreiden met applicaties die integreren met uw telefonieoplossing. Wij noemen dit Totaalcommunicatie. Het resultaat: U ziet in één interface de beschikbaarheid van uw collega’s. Daarnaast is chatten, bellen, vergaderen en samenwerken mogelijk op élk apparaat. Nog een handigheidje: u kunt desktop bellen door een nummer op bijvoorbeeld een website te selecteren. Door inzicht in beschikbaarheid en het gebruiken van de chat kunnen collega’s tot wel 40 minuten per dag besparen.

Totaalcommunicatie op alle devices (laptop, mobiel, tablet)

En alle andere mogelijkheden

Ik kan nog even doorgaan, er zijn tenslotte nog tal van opties die een bijdrage kunnen leveren aan uw telefonieoplossing. Bijvoorbeeld CRM-integratie, call recording, wachtrijmelding en professionele meldteksten. Dit bewaar ik voor een volgende keer!

Hopelijk bent u door bovenstaande toelichtingen wat wijzer geworden over zakelijke telefonie. Nu ik mij meer verdiept heb in de mogelijkheden en diverse toepassingen in de praktijk heb gezien is mij één ding duidelijk geworden: Een moderne telefonie-oplossing is een meerwaarde voor organisaties. Voor uw organisatie ook het overwegen waard?

Vraag stellen
Vragen? Stel deze hieronder en u ontvangt zo spoedig mogelijk antwoord.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant?

De eindeloze mogelijkheden van het ‘nieuwe WiFi’

Martin GolSalesmanager telecomReacties: 013.02.20197 februari 2019 was het weer zover, de jaarlijkse Aerohive Experience Day. Ieder jaar geeft dit cloudmanagement bedrijf een kijkje in haar keuken. De onderwerpen die voorbij komen zijn voor ons interessant, en al...

5 aandachtspunten bij uitfasering ISDN

Cornelis VreekenAccountmanager communicatieReacties: 023.01.2019ISDN stopt en dat betekent overstappen op een nieuwe verbinding. 5 aandachtspunten bij uitfasering van ISDN zijn de faxmachine, pinautomaat, alarmsysteem, frankeermachine en intercom. Onlangs werd ik...

4 tips voor multisite zakelijk WiFi

Edwin GulikerNetwerk engineerReacties: 006.12.2018Veel organisaties groeien, met of zonder groeistrategie. Eén ding is duidelijk: groeien is leuk en positief. Groei vraagt ook om een nieuwe kijk op uw WiFi-netwerk. Want meer medewerkers en meer vestigingen betekent...

Deze website gebruikt advertentiecookies. Door op 'Oké, sluiten' te klikken geeft u hiervoor toestemming. Kies ‘Instellingen wijzigen’ voor meer informatie of om uw instellingen aan te passen.
Annuleren