De receptioniste verdwijnt en wordt meer en meer vervangen door robots (bronnen: NOS, RTL). Eind 2017 lanceerden wij de stelling: het verdwijnen van de receptioniste is een gemis voor het bedrijfsleven. Van zowel de groep werknemers als werkgevers zijn 83% van de 96 respondenten het eens met de stelling.
“Het verdwijnen van de receptioniste is een gemis voor het bedrijfsleven”
Waarom is het verdwijnen van de receptioniste een gemis?
Het missen van een persoonlijke ontvangst bij de balie, te weinig menselijk contact bij klantbezoek en automatische belprogramma’s. Allemaal redenen waarom een receptioniste volgens de respondenten een belangrijke schakel is in klantcommunicatie. De receptioniste wordt meerdere malen het boegbeeld of het gezicht van een organisatie genoemd.
Waarom is het verdwijnen van de receptioniste geen gemis?
Bijna 17% van de 96 respondenten geeft aan dat het verdwijnen van een receptioniste geen gemis is voor een organisatie. Er worden diverse redenen aangedragen, zoals: kan eenvoudig digitaal worden geregeld, alternatieven zijn goedkoper en als ze bezet is krijg je geen gehoor.


Respondenten enquête
- 12 procent werkgevers
- 74 procent werknemers
- 8 procent ZZP-ers
- Onbekend
0 reacties