8,6 8 ,6 204 reviews Bekijk reviews

De belangrijkste voor- en nadelen van hosted telefonie en telefooncentrales

Bij bedrijven en organisaties over de hele wereld zijn IT-ruimtes, ooit vol met kabels, grote systemen en knipperende lampjes, nagenoeg leeg. Wat overblijft is een verlaten telefooncentrale, of misschien een tafelvoetbalspel voor IT-professionals. De cloud, in het bijzonder cloudcommunicatie, is de bron van deze transformatie.


Er is heel wat veranderd in het IT-landschap. Veel IT-professionals hebben de verandering naar hosted telefonie omarmd, anderen zijn, door keuze of vanuit noodzaak, nog bezig met een telefooncentrale op locatie. Lees verder en ontdek waarom IT-professionals op deze manier bezig zijn.

Budgetten

Hoe gaan we dit betalen? Dat is de vraag die langskomt bij elke IT-professional. En met krimpende budgetten en toenemende eisen aan IT, wordt deze vraag steeds moeilijker te beantwoorden.

De keuze voor een telefooncentrale op locatie

Wanneer de keuze wordt gemaakt voor een telefooncentrale op locatie kunnen kosten bespaard worden in de jaren dat er geen hardware hoeft worden aangeschaft en geen software-updates worden gedaan. De telefooncentrale is aangeschaft en doet wat het moet doen. Echter kunnen IT-professionals overrompeld worden met hoge kosten als er wel een upgrade, vervanging of uitbreiding nodig is. En hoe groter het bedrijf, hoe hoger de kosten. En hoe ze ook proberen een begroting te maken en rekening houden met onverwachte wijzigingen, vervangingscycli worden korter en de mogelijkheden ontwikkelen zich razendsnel. On-premise systemen kunnen opeens stoppen met werken, zonder rekening te houden met het budget van de IT-afdeling. En wanneer een gekoppeld systeem een upgrade krijgt kan de telefooncentrale serieuze compatibiliteitsproblemen krijgen, waardoor toch een upgrade nodig is. Het vervangen, uitbreiden of upgraden van een telefooncentrale op locatie kan helaas niet schaalbaar.


De keuze voor hosted telefonie

Sommige IT-professionals geven de voorkeur aan de relatieve voorspelbaarheid van hosted telefonie. De meeste cloud communicatie providers berekenen een eenvoudig bedrag per gebruiker per maand, kwartaal of jaar. Het bedrijf dat gebruik maakt van het systeem zal geen periode kennen zonder kosten, zoals bij een on-premise oplossing, maar ze zullen ook geen grote, onvoorspelbare pieken in de kosten ervaren. Groeit de organisatie? Hosted telefonie groeit eenvoudig en schaalbaar mee. Hardware is nooit meer afgeschreven en hoeft niet meer vervangen worden. Upgrades en updates kunnen er voortdurend voor zorgen dat de systemen up-to-date zijn en de nieuwste communicatiemogelijkheden ondersteunen.

Beheer van telecom over meerdere locaties

Het beheren van een telecommunicatieoplossing voor één locatie is uitdagend genoeg, laat staan dat meerdere locaties ondersteund moeten worden. Meestal moeten locaties onderling met elkaar communiceren om samen mogelijk te maken dat klanten en relaties de juiste informatie en contacten krijgen. Voor IT-professionals die gebruik maken van on-premise telefooncentrales is het mogelijk om op iedere locatie een andere, eventueel zelfs verouderde, telefooncentrale in te zetten. Het is zelfs mogelijk om verschillende merken in te zetten.

Problemen en oplossingen

Echter, door de inzet van verschillende telefooncentrales of versies, kan kwaliteit verloren gaan door interoperabiliteitsproblemen. De productiviteit kan worden verstoord door inefficiënte communicatie. Het afstemmen van de onderlinge communicatie en werkwijze tussen locaties kan nagenoeg onmogelijk zijn. Dit zijn een aantal van de vele redenen dat sommige IT-professionals vandaag de voorkeur geven aan de eenheid die ze kunnen bereiken door middel van gehoste telefoonsystemen. Ze profiteren van gestandaardiseerde werkwijzen en totale interoperabiliteit tussen de verschillende locaties. Upgrades gebeuren overal tegelijk. Het onderhoud wordt uitbesteed aan de hosted telefonie aanbieder en er zijn veel minder middelen nodig om te begrijpen en te gebruiken in de gehele business. En processen en procedures kunnen worden gestandaardiseerd, wat leidt tot meer efficiëntie.

“Door de inzet van verschillende telefooncentrales of versies, kan kwaliteit verloren gaan. De productiviteit kan worden verstoord door inefficiënte communicatie. Het afstemmen van de onderlinge communicatie en werkwijze tussen locaties kan nagenoeg onmogelijk zijn.”

Migratie naar hosted telefonie

Sommige IT-professionals beginnen met een cloud-gebaseerd systeem op één locatie, als onderdeel van een groter hybride cloud communicatiesysteem, en gaan dan verder met het uitrollen van de andere locaties naar de cloud, bijvoorbeeld als hun lokale PBX-systemen end-of-life zijn. Het is een slimme, gefaseerde aanpak van telefoniemigratie, wat steeds meer voorkomt bij bedrijven die niet alles in één keer willen of kunnen vervangen. Een slimme en toekomstbestendige keuze wellicht.


Contact

Vragen over hosted telefonie, de ‘cloud’, of een gratis adviesgesprek? Neem vrijblijvend contact op met Martin Gol (salesmanager telecommunicatie) en maak de juiste keuzes voor uw organisatie. Vul het contactformulier in en kies Martin als contactpersoon.

Bron: Mitel.com/blog

Offerte
direct offerte aanvragen
Contact
direct contactformulier
Storing
een storing melden
0. 00