5 aandachtspunten bij uitfasering ISDN

Einde ISDN
Cornelis Vreeken - adviseur communicatie
Cornelis Vreeken
Accountmanager communicatie
23.01.2019

ISDN stopt en dat betekent overstappen op een nieuwe verbinding. 5 aandachtspunten bij uitfasering van ISDN zijn de faxmachine, pinautomaat, alarmsysteem, frankeermachine en intercom.

Onlangs werd ik benaderd door één van mijn klanten: “Cornelis, er is lichte paniek in de tent. Wanneer stopt ISDN van KPN? Er is namelijk nog geen alternatief geregeld.” Omdat KPN per september stopt met ISDN, begint de tijd voor menig ondernemer, en dus ook voor deze meneer, te dringen.

En nu? Het aanleggen van een nieuwe verbinding is niet zo spannend, maar voor deze klant ging het niet alleen om de verbinding. Hoe zit het bijvoorbeeld met het alarm? En de frankeermachine? Dit is allemaal afhankelijk van dezelfde verbinding. Net van die dingen die makkelijk over het hoofd worden gezien. Dit triggerde mij, en daarom geef ik u in deze blog 5 aandachtspunten wanneer uw organisatie van ISDN overstapt op een andere verbinding.

Medewerker telefoneert achter scherm
“Omdat KPN per september stopt met ISDN, begint de tijd voor menig ondernemer te dringen.”

Faxmachine

Een aantal jaar geleden was het baanbrekend: Met een ISDN-lijn konden ondernemers telefoneren, bellen én faxen. Wilt u uw faxmachine blijven gebruiken? Dan adviseer ik een online oplossing. Het inkomende faxverkeer wordt gedigitaliseerd en via e-mail bij de juiste persoon afgeleverd.
Echter komen we de faxmachine bijna niet meer tegen. Dus vraagt u zichzelf eerst af of het de moeite is om fax te blijven gebruiken.

Pinautomaat

Laat ik u gerust stellen: er is niet perse een ISDN-verbinding nodig voor uw pinautomaat. Als er maar contact wordt gemaakt met de betalingsverwerker. Natuurlijk zijn veiligheid en snelheid juist bij betalingsverwerkingen hele belangrijke punten. Wat zijn dan uw mogelijkheden? Bijvoorbeeld ‘mobiel pinnen’, ‘draadloos pinnen’ of PoIP (Pinnen over IP).

Bedienpaneel alarmsysteem

Alarmsysteem

ISDN stopt, wat betekent dit voor uw alarm? Als de ISDN-lijn wordt opgezegd, vervalt (zeer waarschijnlijk) ook de lijn waar uw alarmcentrale gebruik van maakt. En let u alstublieft op, want de kans is groot dat u dan ook niet meer verzekerd bent bij inbraak.
Zelfs als u kiest voor een ‘gateway oplossing’ via VoIP, dan kan het zo zijn dat uw verzekeringsmaatschappij dit niet accepteert. Daarom adviseer ik een meldkamerabonnement, waarbij de doormelding over IP gaat. Al vanaf € 10,- per maand heeft u een professionele (online) oplossing voor uw alarmcentrale.

Frankeermachine

Een frankeermachine vereist in veel gevallen een inbelverbinding. Dus neem dit ook mee wanneer u overstapt op een nieuwe verbinding.

Intercom

En tot slot, de intercom. Een goed alternatief is een VoIP intercom, die communiceert via het internet. En u bent er zeker van dat u hier jaren mee vooruit kunt!

Keep it simple!

Mijn advies tot slot: maak het uzelf niet te moeilijk! Al deze punten zijn eenvoudig te beheren in één ‘communicatie oplossing’. Daarnaast is er vaak meer mogelijk qua functionaliteit én is het in veel gevallen nog voordeliger ook. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met mij op.

Vraag stellen
Vragen? Stel deze hieronder en u ontvangt zo spoedig mogelijk antwoord.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant?

De eindeloze mogelijkheden van het ‘nieuwe WiFi’

Martin GolSalesmanager telecomReacties: 013.02.20197 februari 2019 was het weer zover, de jaarlijkse Aerohive Experience Day. Ieder jaar geeft dit cloudmanagement bedrijf een kijkje in haar keuken. De onderwerpen die voorbij komen zijn voor ons interessant, en al...

4 tips voor multisite zakelijk WiFi

Edwin GulikerNetwerk engineerReacties: 006.12.2018Veel organisaties groeien, met of zonder groeistrategie. Eén ding is duidelijk: groeien is leuk en positief. Groei vraagt ook om een nieuwe kijk op uw WiFi-netwerk. Want meer medewerkers en meer vestigingen betekent...

Zakelijke telefonie: Gaat uw hoofd ook duizelen van al die termen?

Bart BuitendijkAccountmanager communicatieReacties: 013.11.2018Bereikbaar zijn, bellen en gebeld worden, de primaire functionaliteiten van vaste telefonie. Als u de ontwikkelingen rondom telefonie een beetje volgt dan weet u ongetwijfeld dat er deze dagen veel meer...

Deze website gebruikt advertentiecookies. Door op 'Oké, sluiten' te klikken geeft u hiervoor toestemming. Kies ‘Instellingen wijzigen’ voor meer informatie of om uw instellingen aan te passen.
Annuleren