Cornelis Vreeken

23 januari 2019

5 aandachtspunten bij uitfasering ISDN

ISDN stopt en dat betekent overstappen op een nieuwe verbinding. 5 aandachtspunten bij uitfasering van ISDN zijn de faxmachinepinautomaatalarmsysteemfrankeermachine en intercom.

Onlangs werd ik benaderd door één van mijn klanten: “Cornelis, er is lichte paniek in de tent. Wanneer stopt ISDN van KPN? Er is namelijk nog geen alternatief geregeld.” Omdat KPN per september stopt met ISDN, begint de tijd voor menig ondernemer, en dus ook voor deze meneer, te dringen.

En nu? Het aanleggen van een nieuwe verbinding is niet zo spannend, maar voor deze klant ging het niet alleen om de verbinding. Hoe zit het bijvoorbeeld met het alarm? En de frankeermachine? Dit is allemaal afhankelijk van dezelfde verbinding. Net van die dingen die makkelijk over het hoofd worden gezien. Dit triggerde mij, en daarom geef ik u in deze blog 5 aandachtspunten wanneer uw organisatie van ISDN overstapt op een andere verbinding.

Medewerker telefoneert achter scherm

“Omdat KPN per september stopt met ISDN, begint de tijd voor menig ondernemer te dringen.”

Faxmachine

Een aantal jaar geleden was het baanbrekend: Met een ISDN-lijn konden ondernemers telefoneren, bellen én faxen. Wilt u uw faxmachine blijven gebruiken? Dan adviseer ik een online oplossing. Het inkomende faxverkeer wordt gedigitaliseerd en via e-mail bij de juiste persoon afgeleverd.
Echter komen we de faxmachine bijna niet meer tegen. Dus vraagt u zichzelf eerst af of het de moeite is om fax te blijven gebruiken.

Pinautomaat

Laat ik u gerust stellen: er is niet perse een ISDN-verbinding nodig voor uw pinautomaat. Als er maar contact wordt gemaakt met de betalingsverwerker. Natuurlijk zijn veiligheid en snelheid juist bij betalingsverwerkingen hele belangrijke punten. Wat zijn dan uw mogelijkheden? Bijvoorbeeld ‘mobiel pinnen’, ‘draadloos pinnen’ of PoIP (Pinnen over IP).

Bedienpaneel alarmsysteem

Alarmsysteem

ISDN stopt, wat betekent dit voor uw alarm? Als de ISDN-lijn wordt opgezegd, vervalt (zeer waarschijnlijk) ook de lijn waar uw alarmcentrale gebruik van maakt. En let u alstublieft op, want de kans is groot dat u dan ook niet meer verzekerd bent bij inbraak.
Zelfs als u kiest voor een ‘gateway oplossing’ via VoIP, dan kan het zo zijn dat uw verzekeringsmaatschappij dit niet accepteert. Daarom adviseer ik een meldkamerabonnement, waarbij de doormelding over IP gaat. Al vanaf € 10,- per maand heeft u een professionele (online) oplossing voor uw alarmcentrale.

Frankeermachine

Een frankeermachine vereist in veel gevallen een inbelverbinding. Dus neem dit ook mee wanneer u overstapt op een nieuwe verbinding.

Intercom

En tot slot, de intercom. Een goed alternatief is een VoIP intercom, die communiceert via het internet. En u bent er zeker van dat u hier jaren mee vooruit kunt!

Keep it simple!

Mijn advies tot slot: maak het uzelf niet te moeilijk! Al deze punten zijn eenvoudig te beheren in één ‘communicatie oplossing’. Daarnaast is er vaak meer mogelijk qua functionaliteit én is het in veel gevallen nog voordeliger ook. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met mij op.

Door Cornelis Vreeken

Al jaren actief in de telecommunicatie en netwerken en inmiddels doorgegroeid naar Salesmanager ICT. Cornelis is gespecialiseerd in communicatie- en ICT-oplossingen. Een mooie combinatie voor het adviseren van klanten over hun ICT-omgeving.

Bekijk onze gerelateerde blogberichten

3 oplossingen voor efficiënt thuiswerken

3 oplossingen voor efficiënt thuiswerken

Maart 2020, meer dan ooit wordt er thuisgewerkt in Nederland. Een drastische maatregel van het RIVM om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Een goede maatregel als u het mij vraagt, de gezondheid is immers het allerbelangrijkste. Natuurlijk heeft...

Lees meer
3 situaties voor het inzetten van thermische camera’s

3 situaties voor het inzetten van thermische camera’s

Waar liggen uw risico’s als het aankomt op beveiliging? Heeft u uw bedrijfsterrein wel goed beveiligd? Wat kunt u doen bij brand buiten het bedrijfsgebouw? Zomaar wat vragen die mogelijk niet altijd top of mind bij u zijn. De praktijk In de praktijk zie je vaak dat...

Lees meer
Voice over WiFi, de toekomstbestendige telefonie oplossing

Voice over WiFi, de toekomstbestendige telefonie oplossing

Via welke techniek belt u tegenwoordig? Wellicht staat u er zelf niet bij stil, maar het ‘bellen’ is door de jaren heen enorm veranderd. 20 jaar geleden begonnen steeds meer telefoons zich los te maken van het draadje en ontstond mobiel/draadloos bellen. Daar werd een...

Lees meer
0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *